عرب ران 2008
ساعت ٥:۱۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸٧/٢/٢٤   کلمات کلیدی:

عرب ران ۲۰۰۸

در قاره اروپا هر سال یک فستیوال برگزار می شود که معمولآ در کشور انگلستان و شهر

زیبای لندن است البته این فستیوال با فستیوالهای دیگر خیلی فرق می کند چون از نوع

ماشینی است و بدین صورت است که افراد ثروتمند با دادن هزینه ای بالا اجازه ورود به

این جشنواره را که GUMBALL 3000 نام دارد می گیرند و پس از تزیین خودروهای لوکس

و گران قیمتشان با برچسب های  مخصوص اسپانسرها در خیابان های شهر پشت سر

هم چرخ می زنند تا مردم آنها را ببینند و از آن ها و خودروهای اسپرتشان عکس و فیلم

بگیرند. در چند سال اخیر در  گامبالا  ۳۰۰۰ خودروهای زیادی با  پلاک کشورهای عربی

 مانند  کویت و امارات و حتی عربستان و ... دیده شده که معمولآ لامبورگینی گالاردو و

مورسیه لاگو بودند اما از سال پیش اعراب ثروتمند نیز تصمیم گرفتند که در سرزمین خودشان

 جشنواره ای سالانه با عنوان ARAB RUN تشکیل دهند که سال 2007 اولین عرب ران در

ماه آپریل پارسال در کشور امارات برگزار شد و امسال هم روز 4 آپریل ۲۰۰۸ دومین ARABRUN

بهتر از سال قبل با استقبال بیشتر مردم برگزار گردید که یک مسیر مشخص داشت که چهار

ایستگاه مختلف را شامل می شد .استارت آن از خیابان جمیرا دبی و پست از طی مسیری

در دور شهر نهایتآ در انتهای اتوبان شیخ زاید ختم می شد که این مراسم ماشین بازی یک

روز کامل طول می کشد و در پایان مسیر ELEGANTE night club قرار دارد و ادامه مراسم

در آنجاست. جالب اینجاست که پارسال عرب ران در پیست دبی اتو دروم قرار داشت اما

امسال خبری نبود. اتومبیل های شرکت کننده در عرب ران از ب ام و سری ۵ هامان شروع

می شد و یک بوگاتی و چندین پورش و فراری و لامبورگینی و ... را شامل می شد که در

زیر عکس های مربوط به سال ۲۰۰۸ و چند عکس از سال پیش قرار دارند.

2008-dubai-arab-run-dubai_arabrun_2008_001.jpg

2008-dubai-arab-run-dubai_arabrun_2008_002.jpg

2008-dubai-arab-run-dubai_arabrun_2008_004.jpg

 2008-dubai-arab-run-dubai_arabrun_2008_005.jpg

 2008-dubai-arab-run-dubai_arabrun_2008_008.jpg

 2008-dubai-arab-run-dubai_arabrun_2008_013.jpg

 

 

 

 

 


 
موتورهای دیزل
ساعت ٥:۱۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳۸٧/٢/۱۸   کلمات کلیدی:

موتورهای دیزل

ریشه لغوی

کلمه دیزل نام یک مخترع آلمانی به نام دکتر رودلف دیزل است که در سال 1892 نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل می‌نامند.

دید کلی

موتورهای دیزل ، به انوع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند.


همانگونه که می‌دانید برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می‌گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می‌شود که در نتیجه آن سوخت شعله‌ور می‌شود.

تاریخچه

در سال 1890 میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم می‌گردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش‌رس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق می‌شد، این موتورهای با فشار پایین بودند. و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده می‌شد.


در سال 1892 دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی ، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود می‌آمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت.


طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل ، از این نوع موتور عمدتا و منحصرا در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق ، تلمبه کردن آب ، راندن قایق‌های مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده می‌شد. این موتورها سنگین ، کم سرعت ، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.


پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل ، تا توسعه سیستم‌های پیشرفته تزریق سوخت در دهه 1930 طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپ‌های سوخت‌پاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپ‌‌های سوخت‌پاش (پمپ‌های انرژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد.


موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال 1925 به بازار عرضه شدند. با آنکه پیشرفت در ساخت این موتورها کند بود. اما در سال 1930 موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم برای مدتی کند بود. لیکن از آن تاریخ تا کنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.

تقسیمات

موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند. مثلا می‌توان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیم‌بندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می‌گردد. یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای V یا خورجینی تقسیم بندی می‌کردند و ...

ساختمان

ساختار موتورهای دیزل نه تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه‌ای تفاوت می‌کند. بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد.

  • _پمپ انژکتور :__ وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد.
  • انژکتورها : باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق می‌شوند.
  • فیلترهای سوخت : باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت می‌شوند.
  • لوله‌های انتقال سوخت : می‌بایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند.
  • توربوشارژر : باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر می‌شوند.

طرزکار

همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه تقسیم می‌شوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می‌گردد که عبارتند از مکش یا تنفس - تراکم - انفجار و تخلیه اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند.

سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه

  • زمان تنفس :
    پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می‌گردد.

  • زمان تراکم :
    پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می‌کند و در حالیکه هر سوپاپ بسته‌اند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می‌گردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر می‌رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود 40 اتمسفر بالا می‌رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتیگراد می‌رسد.

  • زمان قدرت :
    در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بسته‌اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می‌رسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می‌گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود 3/2 از زمان قدرت ادامه پیدا می‌کند.

    فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین می‌راند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میل‌لنگ منتقل می‌شود و موجب گردش میل‌لنگ می‌گردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتیگراد می‌رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش می‌یابد.

  • زمان تخلیه :
    با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت ، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت می‌کند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می‌گردد.

سیکل موتور دوزمانه دیزل

در این نوع موتورهای دوزمانه سوپاپ تنفس هوای تازه ، نظیر آنچه در موتورهای چهارزمانه ذکر شد وجود ندارد. و به جای آن در فاصله معینی از سه سیلندر ، مجراهایی در بدنه سیلندر تعبیه شده است. که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را می‌بندد، اصول کار این موتورها در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش میل‌لنگ اتفاق می‌افتد.

  • زمان اول :
    پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا و تا نقطه مرگ بالا حرکت می‌کند. در این زمان پیستون پس از عبور از جلو مجاری تنفس هوای تازه را تاحد معینی متراکم می‌سازد. در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و در داخل سه سیلندر قرار دارد کماکان بسته مانده است.

  • زمان دوم :
    در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودرشده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت محترق می‌گردد. فشار زیاد گازهای محترق شده پیستون را به طرف پایین می‌راند.  مسیر حرکت روبه پایین خود جلو مجاری تنفس هوای تازه را باز می‌کند. در این موقع هوای تازه به شدت وارد سیلندر می‌گردد. در همین حال سوپاپ تخلیه نیز باز می‌گردد و گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای تازه از سیلندر خارج می‌گردند. پس از رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین سیکل جدیدی

 
جگوار اکس-اف
ساعت ۸:۱٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٧/٢/۱٢   کلمات کلیدی:

  Jaguar XF

 سلام دوستان

 امروز شماره جدید مجله ماشین wheels  رو گرفتم و تصمیم گرفتم برای

شما ترجمه تست جگوار  XF و بگذارم فقط نظر یادتون نره.

Jaguar XF 2009 مدل کاملآ جدید از کمپانی اصیل انگلستانی جگوار

است که همواره در تولید خودروهای لوکس با قابلیت های اسپورت

فعالیت داشته است و دارد.

این مدل که نام ایکس اف نهایتآ برایش انتخاب شد  ابتدا کانسپتی

بیش نبود ولی هم اکنون تولید آن در انگلستان در شهر لندن زادگاه

خودروهای جگوار آغاز شده است.

 

به این اتومبیل در همین ابتدای عرضه لقب bankbalance  را داده اند و این

اتومبیل زیبا شباهت زیادی به خودروهای کوپه اسپورت دارد تا یک خودروی

 family saloonیا سدان خانوادگی .

جگوار ایکس اف سدان 2009 حاصل تفکر خلاق جرارد پیتر بوده است و

حداقل در دهه اخیر یکی از بهترین محصولات شرکت جگوار بوده است و از

 طراحی آن که اصالت انگلیسی دارد در می یابیم که سالها در دنیای 

خودروهای خاص خواهد درخشید.

این جگوار در دو مدل XF و XF-R که مدل XF-R در حقیقت مدل تقویت شده

اکس اف است و توانایی آن وصف نشدنی است.جگوار XF 2009   از پیشرانه 8 سیلندر با یک سوپر شارژر بهره مند است.

شتاب صفر تا صد آن مثل فرم بدنه و طراحی شباهت زیادی به خودروهای

دو درب کوپه دارد و این کوپه چهار درب شتاب 0 الی 100 کیلومترش تنها

در 5.1 ثانیه میسر می شود . این کوپه که روح جگوار اس- تایپ سالن در

آن دمیده شده است دارای چرخ های عظیم الجثه با رینگ های 18 اینچی

 است که می توانید برای آن رینگهای بزرگ تر با سایز 20 

اینچ هم  سفارش دهید.

گیربکس آن تنها حالت اتوماتیک دارد  و  انتخاب حالات مختلف دنده ها در

آن صورت دورانی یا چرخشی است و حالات دنده ها در آن به ترتیب P - R – N – Dو S است که حالت اس برای رانندگی اسپورت است و دنده ها در

دور موتور بالاو دیر تر تعویض می شوند و در نتیجه ی این امر شتاب کاهش

قابل ملاحظه ای خواهد یافت .طراحی خارج خودرو در عقب خودرو به خصوص قسمت ستونهاشباهتهایی

به فورد موندئو دارد و در بخش جلو همان جلو پنجره زشت مختص جگوار

دیده ی شود که چراغ های کشیده . بزرگ و دم دار آن این نقص را جبران

کرده و در کل طراحی بدنه آن بسیار زیبا و چشمگیر است و مانند مدل

موفق CLSکمپانی مرسدس بنز غیر عادی است مخصوصآ در ابتدای کار تا

کمی عادیترشود. اما بروبم به داخل این جگوار تازه وارد : در داخل خودرو

داشبورد مشکی با رنگ آبی فسفری و نور پردازی آبی روشن ترکیب

 شده و کابین حالتی حاصره شده دارد و کمی آلومینیوم براق در کنسول

میانی دیده می شود مهم ترین نکته قابل ذکر بوی چرم طبیعی صندلی ها

است که می توانیدلوکس بودن مطلق این ماشین را حس کنید و از راحتی

صندلی آن لذت ببرید.

از آپشن های داخلی می توان به چرم نارنجی و چوب بلوط و سیستم

صوتی تقویت شده و GPS اشاره کرد. پیشرانه های قابل سفارش یک

موتور شش سیلندر 3 لیتر و یا موتور سوپر چارجر دار 8 سیلندر 4.2 لیتر

است که موتورپرقدرت تر هشت سیلندر 420 اسب بخار نیرو تولید می

کند و شتاب 0 تا 100

5.1 ثانیه دارد و جالب است که سوییچ استارت که بصورت دکمه ای است

درکنسول وسط و بالای دنده دورانی آن قرار گرفته و در کنار این دو کلید

فعالکردن سیستم کنترل پایداری که DSC  است و Drive Selector  و در

انتهای کنسول ترمز دستی دستگیره ای وجود دارد.

در حال حاضر قیمت جگوار xf 2009 جدید از 189000 درهم تا 289000

درهم و قیمت گران ترین مدل آن 70000000 تومان در دبی است اما این

قیمت پس از مدتی کمتر خواهد شد.