هيوندای سانتافه ۲۰۰۸
ساعت ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٦/٧/۱٩   کلمات کلیدی:

سلام دوستان

از نظراتتون خیلی متشکرم .

همونطور که قول داده بودم امروز میخوام به بررسی هیوندای سانتافه بپردازم .

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما دوستان قرار بگیره .

عید فطر نزدیک است اگر یادتان باشد وبلاگ من در عید فطر پارسال ثبت شد.

وبلاگ من شنبه یکساله خواهد شد! 

منتظر نظرات شما عزیزان هستم .

شرکت هیوندای  مدتی است که مدل های جدید خود را وارد بازار ایران کرده است . از مشهورترین مدل های هیوندای در ایران میتوان مدل سوناتا و آزرا را نام برد . ولی چند وقتی است که پای خودروی دیگری به نام " سانتافه " به خیابان های شهر باز شده . در ادامه به بررسی این مدل که توسط شرکت کرمان خودرو عرضه میشود میپردازیم .

طراحی خارجی :

2007 Hyundai Santa Fe GLS Base Head on Front

2007 Hyundai Santa Fe GLS Base 3/4 Front Driver Side of the Vehicle

2007 Hyundai Santa Fe GLS Base Driver Side Profile

شاید به جرئت میتوان گفت که سانتافه جز زیباترین اس یو وی هایی است که در دنیا وجود دارد . نمای ظاهری این خودرو اگرچه دارای شباهت هایی نسبت به اس یو وی های مطرح روز دارد ولی این به هیچ وجه از ارزش و البته زیبایی این طرح کم نمیکند .

چراغ های جلوی کشیده ی این خودرو که میتوان به نوعی آن را در تقارن با چراغ های عقب دانست حالتی اسپرت و زیبا به خودرو بخشیده اند .

این فرم چراغ ها بی شباهت به مدل سوناتا نیست . جلوپنجره ی این خودرو از تناسب خوبی با چراغ های و سایر اجزا برخوردار است .

گودی زیر چراغ ها به جذاب تر نشان دادن خودرو کمک شایانی مینماید . فرم بدنه زیبا و هماهنگ است و اشکال خاصی در آن دیده نمیشود .

البته در نمای عقب فرم چراغ های خرگوشی شکل آن کمی به ظاهر اسپرت خودرو لطمه وارد کرده است . به نظر بنده اگر طراحان قصد هماهنگ کردن چراغ های جلو با عقب را داشتند ( نظیر مدل سوناتا ) بهتر بود تا چراغ های عقب را کمی تیز تر طراحی میکردند تا همانند چراغ های جلو فرمی خشن و اسپرت را تداعی کنند .

سانتافه بر روی پلاتفرم مدل " سوناتا " ساخته میشود بنابراین میتوان از آن فضای مناسبی در داخل را انتظار داشت که در بخش طراحی داخلی به بررسی آن میپردازیم .

در کل طراحی سانتافه پویا و زیباست و به نظر من از سایر اس یو وی های هم قیمت خود شکیل تر میباشد .

طراحی داخلی :

2007 Hyundai Santa Fe GLS Base Full Dashboard and Windshield

طراحی داخلی سانتافه را باید از سوناتا زیباتر دانست . نحوه ی قرارگیری دریچه های کولر شباهتی انکار ناپذیر به رقبای ژاپنی ( خصوصا مدل پرادو ) دارد .

محل قرارگیری تکمه ها و ادوات مناسب بوده ولی از لحاظ ظاهر نه میتوان از آن ها ایرادی گرفت و نه میتوان امتیازی به آن ها داد .

رنگ بندی کابین در مدل های مجهز به طرح چوب و فلز حداقل در بخش پایینی زیباست و طراحان توانسته اند ترکیب رنگ مناسبی را ایجاد کنند ولی در بخش های بالایی داشبورد همانند سوناتا این خودرو نیز دچار ضعف طراحی است .  استفاده از رنگ کدر و مواد پلاستیکی در این قسمت یک حالت یکنواخت و بیروح را به وجود آورده . 

عدم وجود قطعات چوبی یا فلزی حتی در مدل " لیمیتد " ( بالاترین مدل ) یکی از نقاط ضعف کابین این خودرو به شمار میرود .

فاصله ی بین دو محور در این خودرو حدود ۲۷۰ سانتیمتر میباشد که تقریبا در حد و اندازه های خودرویی مثل ب ام و سری ۳ است .

طول ۴۶۷ سانتیمتری این خودرو اگرچه از سوزوکی گرندویتارا بیشتر است ولی به پای خودرویی مثل پرادو نمیرسد .

در داخل کابین این خودرو فضا برای نشستن ۷ سرنشین وجود دارد .

از لحاظ جاداری نیز شما با داشتن ۱ متر فاصله بین پای خود و داشبورد در قسمت جلو و ۹۳ سانتیمتر فاصله بین پا و صندلی جلو فضای راحت و جاداری را خواهید داشت .

فضای ۱۳۸۷ لیتری در عقب و ۱۶۷۰ لیتری در جلو مناسب بوده و حداقل نسبت به خودرویی مثل ویتارا بیشتر است .

در کل طراحی داخلی و فضای این خودرو مناسب و قابل قبول است ولی هنوز به پای تویوتا پرادو نمیرسد .

امکانات و تجهیزات : 

2007 Hyundai Santa Fe GLS Base Center 1/3 of Dash

از امکانات این خودرو میتوان به :  شیشه های برقی - تنظیم فرمان برقی - گرم کن شیشه عقب - رینگ اسپرت - کروز کنترل - تهویه مطبوع - پخش سی دی -  قفل مرکزی - ۴ کیسه هوا - سیستم ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد .

البته عدم وجود تجهیزاتی نظیر : صندلی برقی راننده - آنتن برقی و سیستم تعویض سی دی ( چنجر ) در این خودرو قابل توجه است .

البته با توجه به انتخاب مدل جی ال اس ( پایه ) این خودرو موارد فوق نیز در نوع خود قابل توجه است .

این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود .

موتور و گیربکس :

 2007 Hyundai Santa Fe GLS Base Engine Compartment

برای این خودرو در بازار آمریکا دو موتور ۶ سیلندر یکی به حجم ۷/۲ و دیگری ۳/۳ لیتر در نظر گرفته شده که مدل عرضه شده در ایران از موتور ۷/۲ لیتری استفاده میکند .

قدرت این موتور برابر ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر ۱۸۳ پوندفوت میباشد .

این موتور دارای ضریب تراکم ۱۰/۱ : ۱ میباشد .

میزان مصرف سوخت این خودروی ۱۷۶۵ کیلوگرمی در شهر ۴/۱۳ و در اتوبان ۴/۱۰ لیتر میباشد .

گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز ۵ سرعته ی تیپ ترونیک ( اتوماتیک - دستی ) میباشد .

قابل ذکر است که شتاب جانبی که این خودرو میتواند تحمل کند برابر ۷۵/۰ جی میباشد .

پایان سخن :

2007 Hyundai Santa Fe GLS Base 3/4 Rear Passenger Side

در کل سانتافه را باید خودرویی شیک - مدرن - نسبتا قوی و زیبا دانست . قیمت این خودرو نیز در بازار آزاد در حدود ۴۴ ملیون تومان میباشد که از رقیب خود پرادو حدود ۶ ملیون ارزان تر است .

قدرت موتور مناسب - امکانات قابل قبول و چهره ی زیبا از نقاط قوت این خودروست ولی این اتومبیل در طراحی داخلی و البته بزرگی و جاداری از پرادو کم می آورد .

البته ممکن است سوناتا برگ برنده ی ۹ ملیون تومانی خود را رو کند ولی اغلب افرادی که توانایی خرید این خودرو را دارند میتوانند ( یا حاضرند ) اضافه پرداخت ۶ ملیون تومانی را نیز تقبل کنند و به خرید پرادو دست بزنند ولی در آن صورت نمیتوانند از امتیازات سانتافه استفاده کنند ضمن این که هنوز واردات این مدل رونق نگرفته و حداقل مثل پرادو تعداد زیادی از آن در خیابان دیده نمیشود .

2007 Hyundai Santa Fe GLS Base Head on Rear