پژو 206 SD
ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳۸٥/۱٠/٢۳   کلمات کلیدی:

پژو206 صندوقدار(اس دی) سرانجام پس از مطالعات فراوان شکل گرفت و راهی بازار شد و بایستی پذیرفت که این خودرو تجربه ای ارزشمند برای بزرگترین خودروساز کشورمان است که مطالبی درباره ی این خودرو دراین وب لاگ نوشته شده است.

 

شاید در نخستین نگاه اضافه نمودن صندوق بار به یک خودروی هاچ بک،چندان قابل توجه نباشد امّا در مورد206  این مسئله همراه با بهبود و تغییرات ساختاری

نیز بوده است.از حیث طرّاحی خارجی 206 هاچ بک خودرویی زیبا،خوش فرم و متناسب است و به دلیل داشتن حالت تخم مرغی شکل اضافه نمودن صندوقبار به

آن امری نسبتآ سخت به نظر می رسد و در عمل نیز علیرغم آن که طراحی صندوق بار آن از فرمی متناسب با ساختار طرّاحی 206 و همچنین ویرگی های

محصولات پزو بهره منداست اما طرحی عامه پسند نیست. خطوط بدنه به خوبی به روی صندوق بار امتداد یافته اند. قوس و زاویه ی شیشه ی عقب به خوبی انتخاب

شده و انحنای روی در صندوق بار نیز در راستای طرح مدل هایی همچون پژو407 و یا 607 است.همزمان با این تغییرات در قسمت عقب خودرو ، در جلوی خودرو

نیز از سپر اصلی مدل های 6/1 لیتری و چراغ های با لنز شفّاف مدل جدید دو

کاسه ای استفاده شده است.البته در این میان طرّاحان زیرکی هایی نیز به خرج

داده اند که از جمله  آن ها انجام  طرّاحی گل گیرها و در صندوق باربه گونه ای

است که چراق های مدل هاچ بک مورد استفاده قرار گیرد.

درمجموع اگر چه طراحی انجام شده توسّط موسسه آلمانی ای دی ای سی برای

206  صندوق دار دارای نقاط ضعفی نیز هست اما با مجموعه طرح بدنه آن

متناسب است و حداقّل بهتر از کاری که برای 307 صندوق دار در چین و یا

رنو کلیو صندوقدار در ترکیه انجام شده از کار در آمده است.

ادعای ایران خودرو ("طراحی ایرانی ...") کاملآ اشتباه می باشد.

اولآ کشور آلمان این خودرو را طراحی کرده است و ثانیآ این طراحی،

طراحی کامل یک خودرو نیست بلکه فقط قسمت پشت خودرو میباشد که

یک صندوق عقب را به مدل هاچ بک اضافه نموده اند که آن هم از طرح

مدل 206 سی سی (کوپه) گرفته شده است.یکی از دلایلی که باعث می گردید تا بسیاری به سراغ خودرو هایی بروند که از نظر تکنولوزی و امکانات در سطحی پایین تر از آن بودند اما از صندوق بار بزرگتری بهره می جستند.

اما اکنون با ارائه 206sd این مورد منفی از بین رفته وصندوق بار آن برای یک مسافرت خانوادگی کافی خواهد بود.در فضای داخلی اتاق تغییر خاصّی رخ نداده و تنها به دلیل تغییرات صورت گرفته درسقف فضای بالای سر سرنشینان عقب بهتر از مدل هاچ بک است اما مشکل اصلی یعنی فضای کم پا برای سرنشینان عقب همچون مدل هاچ بک،پابرجاست ضمن آن که پزو دویست و شش

حتی در صندلی های جلو نیز علیرغم وجود فضای کافی ، به دلیل طراحی نه چندان راحت صندلی ها از راحتی مطلوبی برخوردار نیست. 206sd دارای برنامه ی تولید در 4 تیپ مختلف است،سه مدل آن از پیشرانه ی 1.6 لیتری 16

سوپاپه بهره مند هستند و تفاوتشان در در تجهیزات و جعبه دنده است و گونه ی چهارم از پیشرانه ی 1.4 لیتری سود می برد.

مدل فول آن از امکانات قابل قبولی با توجه به قیمتش برخوردار است.

بالشهای هوا برای سرنشینان جلو،تهویه مطبوع خودکار،پخشCD،سیستم قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل،بالابرهای برقی شیشه ها،آیینه های جانبی برقی و گرم شونده،فرمان هیدرولیک قابل تنظیم،صندلی عقب دو تکّه قابل خواباندن،ترمز های دیسکی درهرچهار چرخ همراه با ABS وگیربکس تیپترونیک و سایرامکانات پایه که در قیاس با خودروهایکه در محدوده قیمت آن هستند مانند

پارس(پرشیا) معمولی (15.5میلیون) و هیوندای ورنا (14میلیون) کاملآ برتر است.

206 اس دی خودرویی مناسب برای یک خانواده ی حداکثر چهار نفره که فرزندانشان چندان هم بزرگ نباشند به نظر می رسد و با داشتن تجهیزات

مناسب خصوصآ از نظر ایمنی انتخاب منطقی تری نسبت به خودروهایی چون

پزو پارس معمولی و یا حتّی سمند ال ایکس به نظر می آید.

206 اس دی با برخورداری از طرح زیبا و تجهیزات کاربردی و از همه مهمتر

صندوق عقب جادار،در حقیقت مهندسی روز دنیا را برای دستیابی به حداکثر

ایمنی و رفاه سرنشینان به خدمت گرفته است.

 

مشخصات فنی خودرو

کلاس بدنه                                   تیپ 1                  تیپ 2     تیپ 3

رنگ                                         متالیک                     *            *

استاندارد آلایندگی                          یورو 4                     *            *

حجم موتور(سی سی)                       1587                    *            *

قدرت موتور                     110اسب 5800دوردردقیقه       *            *

گشتاور                           142نیوتون متر در4000دور     *            *

حداکثر سرعت             189

                         193km/h       193    نسبت تراکم                                   10.5بر یک             *            *

سوخت رسانی                                انرکتوری                *            *

تعداد سوپاپ                                       16                  *            *

نوع و تعداد سیلندر                          4سیلندرخطّی            *           *

ظرفیت باک(لیتر)                                  50                  *           *

مصرف سوخت(شهر)                            8.8                8.8      10.1

مصرف سوخت(خارج شهر)                     5.4                5.4       5.8

مصرف سوخت ترکیبی                           6.6                6.6        7.3

طول×عرض×ارتفاع             4188-1655-1452             *           *

وزن خالص با باک پر(kg)                  1084               1102    1132

تعلیق جلو                                    مک فرسون               *           *

تعلیق عقب                                  میله موجگیر               *           *

کمک فنر جلو                              هیدرولیکی+گازی          *           *

کمک فنر عقب                              هیدرولیکی                 *           *

سیستم ترمز جلو                        دیسکی تهویه شونده         *

سیستم ترمز عقب                            دیسکی                    *

سیستم ترمز                     دیسکی چرخهای جلووعقب      ABS    ABS

نوع کلاچ                                     سیمی                      *           *

نوع فرمان                                  هیدرولیکی                 *           *

تایر                                 r14/65/185                     *            *