مقايسه ی فورد پانصد و کرايسلر ۳۰۰
ساعت ٤:٠٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٥/۱٢/۱٠   کلمات کلیدی:

سلام دوستان

از نظراتتون خیلی خیلی متشکرم . در ضمن از دوستمون آقا مهران میخوام لطفا ایمیلش رو دوباره تو متن نظر بده ( آخه لینک میهن بلاگ فیلتره ) . البته ب ام و ۵۳۰ آی رو در پست های قبلی وبلاگ مورد بررسی قرار داده بودیم میتونید به آرشیو مراجعه کنید .

برای امروز یک مقایسه بین دو خودروی نسبتا بزرگ آمریکایی در نظر گرفتم . یکی از این خودروها خودروی سال مجله ی موتورترنده و دیگری هم محصولی از شرکت فورد آمریکا.

البته کرایسلر ۳۰۰ در سطح بالاتری نسبت به رقیبش قرار دارد ولی پایین ترین مدل کرایسلر با مدل میانی فورد هم قیمت است به همین دلیل در این مقایسه جای میگیرد.

طراحی خارجی :

2007 Ford Five Hundred SEL AWD 3/4 Front Driver Side of the Vehicle

2007 Chrysler 300  3/4 Front Driver Side of the Vehicle

طراحی خارجی این دو خودرو دارای وجه تمایز بسیاری است . چهره ی کرایسلر عضلانی - قدرتمند و تا حدودی خشن است اما  چهره ی فورد ساده و بدون تکلف میباشد .

چهره ی کرایسلر با چراغ های  زمخت و جلوپنجره ی بزرگ به همراه خطوط عضلانی بدنه طرحی است که مورد پسند همگان قرار نمیگیرد اما اگر آن را بپسندید دل کندن از آن سخت میشود . در حقیقت کرایسلر حقیقتا چهره ی این خودرو را به جد خود یعنی کرایسلر ۳۰۰ نزدیک نموده و این مدل را از دل تاریخ بیرون کشیده و روی آن کار کرده است .

البته لازمه ی پرابهت بودن خودرو شیشه های جانبی کوتاه است که کرایسلر آن را تا حد امکان کوتاه انتخاب نموده . البته این سبک طراحی چند وقتی است که در بین خودروسازان مد شده و مرسدس سی ال اس و تویوتا کمری ۲۰۰۷ نیز نمونه ی بارز آن است .

البته چند وقت پیش یک دستگاه کرایسلر ۳۰۰ سیاسی را در تهران مشاهده کردم . وقتی خودرو را از نزدیک میبینید حقیقتا از ابهت آن بهت زده میشوید !! ضمن این که چهره ی خودرو به هیچ وجه قدیمی جلوه نمیکرد و نکته ای نیز که در همان اولین نگاه جلب توجه میکرد ارتفاع کوتاه شیشه ها بود . البته وقتی به این موضوع بیشتر پی میبرید که مثلا ارتفاع آن را با ارتفاع شیشه های پیکان مقایسه کنید !!! ( تصور کنید کرایسلر ۳۰۰ در کنار پیکان !!)

چهره ی فورد پانصد  را باید یک کپی از محصولت مرکوری دانست . اما متاسفانه این کپی چندان جالب از کار در نیامده و چهره ی این خودرو به هیچ وجه به یک خودروی امروزی شباهت ندارد .

چراغ های جلوی این خودرو و جلوپنجره ی آن هیچ ظرافت خاصی ندارد  و خطوط بدنه نیز به هیچ وجه جذاب نیستند .

2007 Chrysler 300  3/4 Rear Passenger Side

2007 Ford Five Hundred SEL AWD 3/4 Rear Passenger Side

در قسمت عقب نیز کرایسلر از همان فرم عضلانی بهره میبرد  و لبه ی برآمده ی صندوق عقب این خودرو را خشن تر جلوه میدهد .

اما طراحی فورد همانند جلوی آن  ساده و بدون خلاقیت خاصی میباشد. چراغ های آن مصداق فورد موندئو و مرسدس سی کلاس های دهه ی نود است و ابعاد کوچک رینگ ها نیز بر این مسئله دامن میزند .

در این بخش کرایسلر ۳۰۰ به قمام اول میرسد و فورد پانصد به مقام دوم قناعت میکند .

طراحی داخلی :

2007 Ford Five Hundred SEL AWD Center 1/3 of Dash

2007 Chrysler 300  Center 1/3 of Dash

داخل فورد نیز همانند ظاهر آن جذابیت خاصی ندارد ولی این به منزله ی عیب و ایراد داشتن این طرح نیست .  در درون فورد همه ی تکمه ها بر سر جای خود قرار گرفته اند و پوشش چوب قهوه ای تیره ی آن نیز بر اکثر نقاط داشبورد کشیده شده است . اما شاید تنها چیزی که این طرح کم دارد کمی ذوق و خلاقیت است که متاسفانه فورد هیچکدام آن را ندارد . حتی دسته دنده ی فلزی آن نیز نه تنها کمکی به زیبایی کابین نکرده بلکه آن را ناهماهنگ تر نیز نشان میدهد .

البته این طرح دارای نقاط قوتی همچون : فرمان ۴ شاخه - پوشش چوبی با کیفیت مطلوب و تکمه ها با کیفیت و ظاهر مناسب است .

اما داخل کرایسلر  همانند بیرون ان زیبا و پر ابهت است .  پوشش های آلومینیومی داشبورد به همراه ساعتی که در میان جاسازی شده و دریچه های کولر عمودی شکل همگی بر کلاسیک بودن طراحی آن دلالت دارند .

کلیدها و تکمه ها همانند خودروهای اروپایی قرار گرفته اند و کیفیت بالایی نیز دارند .  نشان دهنده ها و عقربه ها نیز با داشبورد خودرو و پوشش آلومینیومی آن هماهنگ هستند .

در این بخش نیز کرایسلر مقام اول را کسب مینماید .