ايکس درايو ؛ معايب و مزايا
ساعت ۳:٤۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸٦/٢/٢٥   کلمات کلیدی:

سلام دوستان

از نظراتتون خیلی متشکرم . برای امروز میخوام که به معرفی یکی از سیستم های به کار رفته در خودروهای ب ام و بپردازم .  این مقاله رو خودم نوشتم پس امیدوارم اگه قصد استفاده از اون رو دارید حتما منبعش رو ذکر کنید ( نام کامل یا قراردادن لینک ) .

منتظر نظرتتون هستم.

سیستم های چهارچرخ متحرک از گذشته تا کنون بارها در خودروهای مختلف نصب شده است . این سیستم اغلب بر روی خودروهای اس یو وی نصب میشود ولی اکنون بر روی سایر خودروها نیز نصب میشود .

اغلب مردم کاربرد این سیستم را در جاده ها برفی و ناهمواری ها میداند  ولی امروزه باترکیب این سیستم با ESP پايداري خودرو در پيچ ها افزايش ميابد .

ب ام و نيز چند سالي است كه به نصب اين سيستم بر روي خودروهاي خود اقدام ميكند . نام  تجاري اين سيستم X-DRIVE  معرفي شده و با كنترل هوشمند ميزان توزيع نيرو در سر پيچ ها همواره بيشترين ميزان پايداري را به ارمغان مي آورد .

در اين مقاله سعي ميكنيم تا به بررسي نقاط مثبت و منفي اين سيستم بپردازيم .

نقاط مثبت :

خودروهاي مجهز به اين سيستم پايداري بيشتري داشته و در نتيجه ديرتر از مسير جاده خارج شده و در كل ايمني بالاتري دارند . در حقيقت ميتوان اين سيستم را جز سيستم ايمني فعال خودرو ( پيشگيري از تصادفات ) حساب كرد .

علاوه بر مورد بالا سيستم ايكس درايو در مواقعي كه جاده برفي است يا مسير ناهموار است به كمك راننده آمده و خودرو را از واماندگي مي رهاند . اتومبيل هاي داراي اين سيستم ميتوانند در حاده هاي برفي و ناهموار به راحتي تردد كنند (‌خصوصا مدل هاي SUV ب ام و ) .

و اما :

نكات منفي :

وزن : سيستم ايكس درايو در كنار مزايايي كه دارد معايبي نيز دارد . به علت وجود دو ديفرانسيل به جاي يك ديفرانسيل وزن خودرو به طور نسبتا چشمگيري افزايش يافته است . به طوريكه در ب ام و 325Xi وزن خودرو به 1615 كيلوگرم رسيده است اما وزن همين مدل بدون سيستم ايكس درايو 1505 كيلوگرم است . اين 110 كيلو اضافه وزن سبب شده تا 5/0 ثانيه شتاب 0-100 خودرو كاهش يابد . ضمن اين كه حداكثر سرعت نيز از 245 كيلومتر به 242 كيلومتر كاهش يابد  .

در مقوله ي شتاب اين اضافه وزن تاثير خود را در شتاب هاي ثانويه نيز خواهد گذاشت .  به طوريكه شتاب 80-120 در مدل 325Xi - در دنده 4 1/1 ثانيه از مدل عادي كندتر است .

مصرف سوخت - آلودگي هوا :

 تاثير اين اضافه وزن تنها به اين جا ختم نميشود . به سراغ مدل 530Xi ميرويم كه از فروش مناسبي نيز برخوردار است . ميزان توليد co2 ( كربن دي اكسيد ) اين خودرو به ازاي پيمايش هر كيلومتر برابر 194 گرم است در حالي كه مدل عادي اين خودرو 183 گرم co2 به ازاي هر كيلومتر توليد ميكند .

اين 12 گرم كربن دي اكسيد اضافه وقتي تاثير خود را نشان ميدهد كه كاركرد عادي اين خودرو در طول عمر خود ( مثلا 120 هزار كيلومتر ) را در نظر بگيريم .

و اين 12 گرم CO2  اضافه را براي آن محاسبه كنيم ( بدون در نظر گرفتن استهلاك خودرو ) آن وقت با 1440 كيلوگرم كربن دي اكسيد اضافه روبرو هستيم . 

البته ميزان اختلاف توليد كربن دي اكسيد در ساير مدل ها متفاوت است .  به طور مثال در مدل 325Xi  ميزان توليد كربن دي اكسيد توليد شده 18 گرم از مدل عادي بيشتر است . در مدل 330 Xi  اين اختلاف به 20 گرم بر هر كيلومتر ميرسد .

اما در بحث مصرف سوخت نيز خودروهاي داراي اين سيستم سوخت بيبشتري را ميسوزانند . وزن بيشتر دليل اين امر است . باز هم سراغ مثال ميرويم . ميزان مصرف سوخت ( تركيبي ) ب ام و 530Xi  برابر 1/8 ليتر است اما همين مدل (‌بدون سيستم ايكس درايو ) 4/7 ليتر بنزين مصرف ميكند . باز هم اگر اين اختلاف مصرف را براي 120 هزار كيلومتر محاسبه كنيم با 840 ليتر بنزين مصرفي بيشتر روبرو ميشويم . شايد اين ميزان چندان به چشم نيايد ولي اگر آن را براي كل خودروهاي فروش رفته با اين سيستم محاسبه كنيم به رقم بزرگي ميرسيم .

البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه استهلاك خودروهاي دو ديفرانسيل از انواع عادي بيشتر است .

X-Drive آري يا خير ؟

با توضيحاتي كه در اين مقاله گفته شد بايد گفت كه آيا خريد يك خودروي مجهز به اين سيستم امري مقرون به صرفه است يا خير ؟

اگر شما اغلب به مانور دادن با خودرو ميپردازيد و يا محل زندگي شما محيطي برف گير است ميتوان خريد اين خودرو را توجيه كرد . اما اگر شما چندان قابليت هاي ديناميكي خودرو را محك نميزنيد و در منطقه اي برف گير نيز زندگي نميكنيد خريد اين خودرو به هيچ وجه توجيه اقتصادي ندارد زيرا خودروهاي معمولي ب ام و به خودي خود ديناميك فوق العاده اي دارند .

در پايان بايد يادآور شد كه X-Drive  ب ام  و بسياري از نوآوريها را در يك جا جمع نموده و اضافه وزن و تبعات آن نيز امري بديهي است .