نوآوري ها و موتورهای نوين ب ام و در سال ۲۰۰۷
ساعت ٤:٠۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸٦/٢/٢٥   کلمات کلیدی:

موتورهای ب ام و از گذشته تا کنون همواره وظیفه ی سنگینی را بر عهده داشتند . این موتورها باید با کمترین حجم موتور قدرت بالایی را تولید مینمودند . با گذشت زمان و تشدید مشکلات ناشی از اثرات موتورهای درون سوز بر روی محیط زیست به همراه افزایش بهای سوخت ها فسیلی این وظیفه سنگین تر شده است .

اما ب ام و برای سال ۲۰۰۷ میزان آلایندگی موتورهای خود را اعلام نمود . موتورهای جدید ب ام و با استفاده از سیستم هایی نظیر : خارج کردن دینام در هنگام شتاب گیری - خاموش کردن موتور خودرو در هنگام توقف در چراغ قرمز و مجموعه های دیگری نظیر سیستم دوبل متغیر زمان بندی سوپاپ ها - تزریق مستقیم سوخت به محفظه ی سیلندر و استفاده ی گسترده از فلزهای سبکی مانند منیزیوم و آلومینیوم در بلوک سیلندر و کارتر توانسته تا ضمن ارایه ی قدرت بالا مصرف سوخت را نیز تا حد معقولی کاهش دهد .

از سری موتورهای چهارسیلندر دیزل ب ام و میتوان به موتور ۲ لیتری این خودرو که بر روی مدل های ۱۱۸ دی و ۱۲۰ دی نصب شده اشاره نمود .

به طوریکه در این خودروها میزان مصرف سوخت تنها ۹/۴ برای مدل ۱۲۰ و ۷/۴ برای مدل ۱۱۸ است .

علت مصرف پایین این موتورها علاوه بر موارد گفته شده استفاده از سیستم توربوی دوبل ( توین توربو ) میباشد که سبب افزایش قدرت در عین کاهش مصرف سوخت میگردد .

موتور این دو خودرو نه تنها کم مصرف است بلکه کم آلاینده نیز میباشد . طبق قوانینی که اتحادیه ی اروپا برای سال ۲۰۰۸ وضع کرده میزان کربن دی اکسید تولید شده در هر کیلومتر نباید بیش از ۱۴۰ گرم باشد  . اما ب ام و ۱۲۰ دی ۱۲۹ گرم بر هر کیلومتر تولید میکند و این میزان در مدل ۱۱۸ دی فقط ۱۲۳ گرم است !!

چهار سیلندر بنزینی و افزایش قدرت :

ب ام و تنها در بخش موتورهای دیزل نوآور نیست . بلکه موتور جدید دو لیتری ب ام و که بر روی مدل ۳۲۰ آی کانورتیبل نیز نصب خواهد شد به دلیل استفاده از انژکتور با فشار بالا ( همانند سیستم کامون ریل در خودروهای دیزل ) ۱۷۰ اسب بخار نیرو تولید میکند .

این در حالی است که موتور ۳۲۰ آی سدان ۱۵۰ اسب بخار نیرو تولید میکند .

البته این موتور جدید بر روی مدل ۲۰۰۷ ب ام و ۱۲۰ آی نیز در دسترس است .

میزان مصرف این موتور نیز فقط ۴/۶ لیتر بر صد کیلومتر است ! ( واقعا بسی جای تقدیر دارد که پراید با قدرت ۷۰ اسب بخار بالای ۷ لیتر بنزین مصرف میکند !!!)

موتور ام ۳ الهام گرفته شده از فرمولاوان :

موتور نسل جدید ب ام و ام۳ با الهام گیری از موتور مورد استفاده در تیم سائوبر ب ام و در رقابت های فرمولاوان - ساخته میشود .

بلوک سیلندر - سر سیلندر و پیستون های این موتور همگی آلومینیومی هستند .

این موتور جدید با ۴ لیتر حجم ۴۲۰ اسب بخار نیرو تولید میکند .

ب ام و از سال ۲۰۰۱ اقدام به استفاده از سیستم وانوس ( زمان بندی هوشمند سوپاپ ها ) نمود . در حال حاضر مشاهده میکنید که ملیون ها خودرو در سراسر جهان از این سیستم استفاده میکنند .

همچنین ب ام و در سال ۲۰۰۴ به طور گسترده از منیزیوم و آلومینیوم در موتورهای ۶ سیلندر خود استفاده نموده و میکند .

موتور ۶ سیلندر دیزل :

موتورهای ۶ سیلندر دیزل ب ام و به دلیل کم مصرف بودن و تولید گشتاور بالا همواره جزء مدل های پرفروش بوده است .

گل سر سبد این محصولات - موتور جدید در نظر گرفته شده برای مدل ۵۳۵ دی میباشد .

این موتور به دلیل استفاده از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و استفاده از دو توربو شارژر نیرویی برابر ۲۸۶ اسب بخار تولید میکند.  حداکثر گشتاور این موتور نیز رقم حیرت انگیز ۵۸۰ نیوتون متر میباشد !!

اما جالب است بدانید میزان مصرف این موتور پرقدرت فقط و فقط ۸/۶ لیتر بر صد کیلومتر است !!!!!

البته در مورد نوآوری های ب ام و در بالا گفته شد اما یکی از سیستم هایی که به تازگی بر روی مدل های ب ام و نصب میشود این است که از نیروی ترمز استفاده نموده تا برق خودرو تامین گردد . این امر سبب کمتر کارکردن دینام و در نتیجه سبب کمتر هدر رفتن نیروی میل لنگ میگردد .

در پایان مقاله باید گفت که آینده برای موتورهای درون سوز أن قدرها هم روشن نیست .

همه ی این تکنولوژی ها تنها مصرف را تا حدودی تعدیل میبخشند اما آیا منابع نقتی به خودروهای آینده ادامه ی حرک با سوخت های فسیلی را خواهند داد ؟؟

مسلما خیر و ب ام و نیز به دنبال استفاده از خودروهای هیبریدی و به خصوص سوخت هیدروزن است که به عنوان سوخت خودروهای آینده شناخته میشود .

منتظر مقاله های دیگری درباره ی موتورها و سیستم های ب ام و باشید .